Thursday, August 20, 2015

Still life demo #4

Se der ja, dagene flyr....igjen.... ;) Jaja, det er vel bare å innse at dette er en sakteblogg, det er lite sannsynlig at det kommer daglige oppdateringer herfra! Jeg er nordlending, og i år ble det sånn at sommeren kom i august - det er bare å nyte solstrålene når de er her så de siste ukene har dreid seg om uteliv - og musikk! En helt annen greie, jeg spiller i band også og deler tiden min mellom musikk og maling - og nå har det vært fokus på konsert og band.

Men - det betyr ikke at det ikke skjer noe med soft isen min! Jeg har kommet ganske langt, så jeg tenkte jeg skulle lage et lite innlegg som viser fremgangen.



Jeg jobber jevnt og trutt med selve isen, bit for bit går det fremover. Jeg er klar over at mange skolerte har lært å bygge opp et maleri ved å jobbe med hele motivet samtidig. Jeg ser selvfølgelig fornuften i det, det er enklere å holde kontroll på fargene når du ser samspillet i alt. Det er ikke nok å bare tenke på hvilke farger du bruker, det er minst like viktig - om ikke mer viktig - å tenke på valør, tone og intensitet. Selve fargen er egentlig underordnet, hvis du er nøye i observasjonene dine og velger riktig valør kan du skape et realistisk uttrykk selv om du velger en "feil" farge. Jeg jobber da ikke slik en "bør", jeg jobber ferdig del etter del, og det fungerer helt fint for meg. Jeg har trent opp øyet mitt gjennom mange år og føler meg trygg på valør og tone, dermed har jeg kontroll hele veien. I tillegg er jeg ikke så redd for å gjøre feil, pasteller er relativt greie å rette opp om jeg velger feil innimellom. Når det er sagt, jeg har en annen fremgangsmåte når jeg maler landskap, da er jeg mer opptatt av å se helheten, da maler jeg mer over hele bildet hele veien. 


Se her, nesten ferdig med kremen! Jeg er egentlig kommet til kjeksen, jeg jobber nå med å velge farger til den. Det hører hjemme i neste innlegg, jeg har ikke tatt bilde av det ennå! Som dere ser har jeg valgt varme farger i stor grad til isen. Jeg har lagt inn kalde farger enkelte steder, hovedsaklig blått for å lage en kontrast til de varme bruntonene. Blåfargene ligger i skyggene. Det er lurt å tenke kontrast når du maler realistisk (du må det, i grunnen...) varme kontra kalde farger, lyse kontra mørke, intense kontra dempede - samspillet er sentralt for å lykkes! Det som kanskje fikk meg til å male denne isen var refleksjonene, jeg hadde lyst til å få frem den skinnende delen av isen. Da er samspillet og kontrastene mellom fargene viktig å kontrollere. I tillegg legger jeg inn farger som ikke egentlig er der - som jeg sa i et tidligere innlegg - det er farger jeg opplever når jeg studerer det jeg maler. Her er det blåfarger, lilla og litt rødt som er lagt inn i skyggene og i sjokoladen. Det er farger du ikke finner i virkeligheten, men de oppleves riktig for øyet, fordi valør og tone er korrekt. 

Et annet poeng med å kontrollere farger er at de danner form. Dersom fargevalget er feil vil ikke objektet jeg maler fremstå tredimensjonalt og realistisk. Det samme gjelder kanter og overganger. Noen steder er det skarpe, tydelige skiller mellom farger, andre steder er overgangene nærmest utvisket. Dette bidrar til å skape form og gjengi noe realistisk på papir. Jeg måtte stoppe opp og fundere litt over fargevalget underveis, i det jeg ville ha frem at sjokoladestrøet fortsatt er tørt enkelte steder. Det var noe nytt for meg, der jeg må stoppe opp og fundere litt på hvordan jeg skal løse det. Det skjer alltid, for hvert maleri jeg maler kommer det slike overraskelser som byr på noe nytt, det er alltid noe nytt å lære. Gøy! Og noen ganger frustrerende....... Jeg tror jeg har løst det her, jeg valgte en kaldere og lysere bruntone slik at flekkene som fortsatt er tørr trer mer frem. 

Så der har dere det, jeg nærmer meg mål og kan sannsynligvis avslutte denne demoen i neste innlegg! Dersom sola blir her en stund til kan det gå noen dager, men det blir ikke så altfor lenge til. Inntil da - nyt livet der dere er! 

No comments: