Monday, August 03, 2015

Still life demo #1

Hei der.....på tide å prøve på et nytt innlegg?

Jeg får ofte spørsmål om det jeg gjør, og mange kommentarer på hvordan det er mulig å male så realistisk. Noen lurer på om jeg maler oppå foto, andre har spørsmål om teknikk og materialer. Jeg tenkte at det kanskje var på tide å lage en demo der jeg beskriver litt fra min prosess, og samtidig blåse litt liv i bloggen! Det er fullt mulig å male så realistisk som jeg gjør, både med pastell som jeg bruker, og med andre medier. Det er også fullt mulig å male mye mer realistisk enn det jeg gjør. Det handler om tid og hvor langt den enkelte ønsker å gå.

Det foregår en del diskusjoner rundt fotorealisme/hyperrealisme - hvorvidt det kan regnes som kunst. Ikke minst vet jeg at en del ikke skjønner vitsen med å male fotorealistisk når en kan ta et bilde. Jeg er ikke spesielt opptatt av den diskusjonen selv, men jeg kan like godt avklare min holdning kort og greit. For det første, det er ikke et foto, det er skapt av menneskehender. Det må da være en udiskutabel forskjell mellom et foto fremstilt gjennom et apparat, og et maleri skapt direkte med hendene? For det andre, gode tegneferdigheter er absolutt nødvendig når en velger å male realistisk, og det er såvidt jeg har forstått en veletablert oppfatning i kunstkretser at tegning er basis for det meste innen kunst. Det samme gjelder basiskunnskaper- det er ikke mulig å male realistisk/fotorealistisk uten god generell kunnskap om farge, perspektiv, valør, komposisjon osv osv. Dermed er vi vel godt innenfor? For det tredje, det er gøy! Det er tidkrevende, det er frustrerende, det er motgang og hodebry, men det er så usannsynlig gøy å jobbe seg gjennom hele prosessen! Til syvende og sist er det egentlig det eneste som har betydning for meg, resten av diskusjonen er ikke så interessant for meg. Jeg kommer sikkert innom temaet senere, men her er da min holdning til hele den diskusjonen.

Over til selve demoen!

Jeg finner inspirasjon over alt. Når som helst, hvor som helst. Noen ganger kan det være ideer som har surret en stund, der jeg jobber frem en komposisjon ut i fra det. Andre ganger blir jeg spontant fanget av noe jeg ser. Jeg har som regel en skisseblokk i veska når jeg drar noen steder. Jeg bruker kameraet på mobilen, eller min digitale skisseblokk på ipaden. Utgangspunktet for denne demoen er et bilde jeg knipset med mobilen.


Jeg likte lyset og formen, og knipset bildet - forøvrig smakte den helt utmerket! Her er ikke bakgrunnen spesielt attraktiv, men bildet fungerer godt nok utover det. Bakgrunnen er ikke planlagt ennå, det tar jeg underveis når jeg ser hvordan hovedmotivet utvikler seg. Jeg har ennå ikke valgt ut fargepalett, dermed vil jeg heller vente med bakgrunnen til jeg har valgt ut hvilken palett jeg skal bruke. Det varierer hvorvidt jeg planlegger bakgrunn fra starten av, noen ganger gjør jeg det, andre ganger ikke. For min del fungerer det greit, men jeg venter som regel aldri helt til slutt med å jobbe med bakgrunnen, den tar jeg parallelt med resten.


Første steg på et nytt maleri er å tegne en skisse. Jeg fokuserer ikke på detaljer, jeg tegner stort sett ned hovedlinjene, og markerer lys og skygge. Det viktigste er å sørge for at perspektiv er rett, og at komposisjonen fungerer. Hvis det er feil på tegningen fra starten av kan det bli trøbbel senere, så jeg bruker tid på å sjekke at det ser ut slik jeg vil og at det ikke er store feil. Denne gang har jeg brukt billig kopipapir og en mekanisk blyant til skissen - fordi det lå nærmest. ;-)



Som du ser, jeg starter med en tegning som ikke er spesielt detaljert, jeg fokuserer på hovedlinjene og markerer noen områder der lys/skygge er tydelig. Resten av detaljene legger jeg til når jeg starter å male. Neste steg er å overføre tegningen til papiret jeg skal male på. Det blir et ekstra steg før selve maleprosessen skal starte, men det sparer meg for problemer senere. Jeg maler for det meste på Sennelier La Carte. Dette er et såkalt "sandpapir", der overflaten på papiret føles som nettopp sandpapir. Papiret er spesiallaget for soft pastell, og gir bedre grep for pastellene. Det tar også flere lag med farge. Samtidig er overflaten sårbar, og tåler ikke så mye før det slites. Derfor tegner jeg en skisse på annet papir først, slik at jeg kan viske ut og justere uten å slite på sandpapiret. Jeg har også opplevd at papiret kan få varige merker dersom jeg tegner for hardt med grafitt, som ikke lar seg dekke med pastell. En dyrekjøpt erfaring, det er ikke noe særlig å oppdage at papiret ikke tar til seg farge etter å ha lagt ned 50 - 60 timer på et maleri... Grunnarbeid er snart ferdig, tegningen er klargjort og skal nå overføres til sandpapir, dette blir 24x32 cm. Jeg har valgt et mørk grått papir for dette motivet, jeg liker å ha kontrast mellom papir og motiv når jeg maler. Dette er et personlig valg, det er kanskje mer vanlig å velge en mellomtone på papiret slik at en får mer kontroll på de mørkeste og lyseste fargene, men jeg trives med å jobbe på mørk bakgrunn.

Så, that`s it for i dag, neste innlegg vil handle om farge, materialer og maleteknikk, da starter den beste delen av prosessen. Spørsmål? Kommentarer? Kommentarfeltet er åpent for den som vil, jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan! Sees senere :-)


2 comments:

Anonymous said...

Koselig og interessant.. ;-)

Merethe Torbergsen said...

Hei der, så fint at noen følger med! Takk for kommentar.. :-)