Friday, February 08, 2019

Noen valg er lette....og veldig skremmende

Nå har jeg fundert lenge. Fundert, vurdert, fundert og tenkt - over et valg som jeg egentlig har hatt svaret på hele tiden. Det enkleste valget jeg noen gang har tatt - og det vanskeligste. Jeg har liksom beveget meg rundt kanten av et stup i flere år, har hele tiden visst at jeg skal hoppe - uten fallskjerm - men har ikke turt. (Det hørtes jaggu dramatisk ut...?!) Nå er det tid for å hoppe ut i det ukjente, og jobbe for å få det livet jeg ønsker meg - å jobbe med kunsten min på heltid. Det er det letteste valget jeg har tatt....fordi det er den jeg er, det er det jeg skal holde på med. Samtidig det vanskeligste for det er så mye nytt som må læres, det er en usikker verden, og man må vises og ta plass. Det finnes så utrolig mange advarsler rundt dette, stort sett så møter man på argumenter mot å leve av kunst - ikke noe særlig oppmuntrende å google temaet! Men jeg må prøve, så nå kjører jeg på!

Dagene mine nå for tiden spriker i alle himmelretninger - det googles, det lages hjemmeside, det males, det tegnes, det googles litt mer, det lages systemer, prislister, og oversikter over arbeider.
Hjelpe meg, bare det å få oversikt over mine arbeider er en heldagsjobb - jeg trodde jeg hadde et rimelig greit system, men jaggu tok jeg feil! Sosiale medier og mobilkamera har tydeligvis sneket seg inn og overtatt, det er jo så mye mer lettvint å knipse et bilde med mobilen og legge det ut på Facebook og Instagram. Hadde full kontroll på bildene mine tidligere, med gode foto, egne mapper med info på pc'n osv - men et sted på veien er mappene blitt temmelig mangelfulle....så nå oppdateres dette, foto knipses, mål og materialer dokumenteres og føres inn - mye kontorarbeid! Kaotiske forhold råder her! Foretar litt rydding samtidig, og det dukker opp gamle prosjekter som aldri ble ferdig, arbeider jeg ikke var fornøyd med eller mistet interessen for...det ryddes i papir, pasteller, blyanter, diverse maling, pensler, tusjer - himmel så mye greier jeg har samlet gjennom årene..

Og innimellom alt dette så tegner jeg, maler litt, øver på nye teknikker, har behov for å oppdatere portfolio så da jobber jeg med det også. Jepp, kaotiske forhold, det er ikke bare enkelt å henge med her. Tror det foregår minst like mye rydding i topplokket her samtidig - og det er vel noe som må til...:p Jeg har blikket rettet mot mål, og der ser det bra ut!


"Forberedelse", tørrpastell på papir
Sånn ser det ut i hodet mitt.....malte dette i 2013, og motivet symboliserer rett og slett den følelsen jeg hadde da - i forhold til jobb og fremtidsutsikter. Jeg var i feil spor, og visste hvor jeg egentlig skulle. Og det var nok litt sånn, "du vet hva du har, men ikke hva du får" - fordi det er en vanskelig tilværelse å velge seg - ingen fast inntekt, ingen forutsigbarhet, det var enklere å stå i en jobb som jeg kjente. Som jeg ble syk av. Som jeg fortsatt sliter med senvirkninger av. Sånn sett er valget egentlig enkelt, da kan jeg likegodt velge en jobb som sikkert blir utfordrende, som jeg blir sliten av, og som er utrygg - men som gjør meg lykkelig, og som føles riktig!
Så da lager jeg hjemmeside, systemer, oppdaterer portfolio, øver på teknikker og satser på at det er mulig å skape et levebrød av det jeg lager. Det betyr også at jeg tar imot bestillinger i tillegg til å selge originialarbeidene mine. Det kommer trykk av enkelte motiver om ikke så lenge, følg med!
Og på sikt håper jeg å kunne flytte inn i litt større lokaler der jeg får plass til alle prosjektene mine, der det også blir mulig å stikke innom for å se hva jeg har - det jobbes med saken!

Nå skal jeg tegne litt, klapp på skulderen for å ha utført en god dose kontorarbeid! Sniktitt på den nye hjemmesiden min finner du her: http://cravia2.fineartstudioonline.com/ Siden blir fortløpende oppdatert, der mine tidligere arbeider kommer, og alt nytt blir lagt ut. I tillegg finner du meg fortsatt på Facebook og Instagram, der jeg deler smått og stort av det jeg holder på med. Du finner meg hvis du søker Meretheart på alle plattformene. Jeg tar imot bestillinger av portrett, dyreportrett, og kan kanskje være den rette til å tegne eller male et motiv du har sett for deg? Ta kontakt med meg enten på sosiale medier, eller på e-post cravia2@yahoo.com - pris avtales etter størrelse og materialer. Det kommer mer utfyllende informasjon om priser og hva jeg kan tilby ganske snart - men fyll gjerne opp innboksen min med forespørsler! :D

Valget er tatt, det føles utmerket - 1, 2, 3 - hopp!!

Ha en fin dag! :)


No comments: