Om pastell - demoer, tips og teknikk

Hva er pastell?


Kort sagt, pastell (soft pastel) er et kunstmedium som består av pigmentpulver og bindemiddel, formet som et kritt. Pigmentene som brukes er det samme som brukes i alle fargemediumer, som olje-, akryl- og vannmaling. På grunn av bindemidlene som brukes regnes pastell for å være det kunstmediumet som kommer nærmest pigmentenes naturlige form. Dette betyr i praksis at fargene av pastell blir svært klare og rene.

Pastell finnes i ulike grader av hardhet, avhengig av hvilket bindemiddel og hvor mye som benyttes. Krittene klassifiseres i ulike grader:

Harde pasteller, myke pasteller, pan pastels og pastellblyanter. 

De myke pastellene er de som blir mest brukt. De består av en høyere del pigmenter og mindre bindemiddel, som gir ekstra rene og briljante farger. 

Harde pasteller har mer bindemidler og mindre pigmenter, som gir dem mer fasthet. Dette gjør dem til et godt verktøy for detaljer, å skissere opp bilder og skarpe tegninger. Mange kunstnere foretrekker harde pasteller i de første lagene av et bilde, for så å gå over til myke pasteller til sluttføring.

Pan pastels er relativt nye, og kommer i beholdere. Det benyttes minimalt med bindemiddel, og pan pastels føres på papir med forskjellige verktøy som svamper. Den kan benyttes til å male bakgrunner, til å starte et bilde eller til å ferdigstille et maleri i sin helhet.

Pastellblyanter er som navnet sier pastell i blyantform, og er fine til detaljarbeid.

Pastell er et velkjent medium i kunstverdenen, som har lange tradisjoner og har vært brukt langt tilbake i tid. Vi kjenner i dag til malerier som ble malt tilbake til 1700-tallet, som fortsatt kan sees blant annet i Louvre i Paris. Fargene har lang holdbarhet og holder seg rene og klare gjennom århundrer. 

Som alle andre kunstmedier lages pastellkritt av en rekke produsenter, alle med sine spesifikke kvaliteter og særpreg. Enkelte er håndlaget, andre maskinproduseres. Pasteller fås både i student og profesjonell kvalitet, der de profesjonelle naturlig nok gir best kvalitet. Hvilke pasteller hver enkelt kunstner foretrekker varierer mye, her er det individuelle preferanser og teknikker som styrer. 

Mine favoritter

Mitt oppsett har vokst seg ganske stort etterhvert, der jeg har funnet mine favoritter i pastell og papirer. For dere som er interesserte i pastell og utstyr gir jeg her en kort oversikt over mitt oppsett:

Pastellkritt:
Terry Ludwigs - myke pasteller som er en stor favoritt. Jeg bruker stort sett alltid T.L i mine malerier, særlig i skygger. De har en nydelig kremaktig konsistens, med briljante farger. Firkantet form, noe som gjør dem gode til detaljarbeid.
Girault - myk pastell i et bredt fargeutvalg med en blanding av mykhet og fasthet. Svært gode allroundere, og praktisk form som fungerer godt for realistiske arbeider
Great Americans - myke pasteller med en smøraktig konsistens. Har en fyldig konsistens som fører til at de dekker godt og fungerer godt over andre lag. Bredt fargeutvalg.
Unisons - myke pasteller som i stor grad fungerer som T.L og G.A. Godt utvalg i farger, god konsistens og har god kvalitet.
Rembrandts - en mellomting mellom de hardeste og mykeste pastellene. "Arbeidshester", et godt og rimelig alternativ, kan brukes både i starten av et bilde, eller til et komplett arbeid.
Faber Castell - hard pastell i firkantet form. En fordel for oss i Skandinavia er at de er lett tilgjengelig for oss. Har egenskaper som gjør dem gode til de første lagene i et maleri, og til detaljer. Har noe begrenset fargeutvalg og kan være vanskelig å bruke som finish - på grunn av fastheten kan de skli over fargen som allerede er malt inn. 

I tillegg til disse merkene har jeg noe fra Sennelier, Schmincke, Nupastels og Art Spectrum, men de blir ikke så ofte brukt av meg.

Pastellblyanter:
Faber Castell Pitts - mine favoritter gjennom min pastellkarriere. God kvalitet, god konsistens, fungerer i alle stadier av et maleri.
Derwents - har etterhvert vokst frem som favoritt, med gode kvaliteter og gode farger.
Carbothello - mykere enn de andre blyantene, og dermed behagelige å jobbe med. Kan være skjøre og brekke lett, men er likevel et godt alternativ. En del av fargene deres er fast del av min basispalett.

Papir
Sennelier La Carte - min "all time favorite". Spesiallaget sand papir for pastell. Kjennes ut som sand papir, men lages egentlig av kork. Har en relativt glatt overflate som gir en lett påføring, samtidig som det tåler flere lag. Minus er at papiret ikke tåler væske, dermed kan en ikke bruke undermaling. Nysing bør også unngås, det får uheldige konsekvenser....(overflaten forsvinner, ganske enkelt..)
Art Spectrum Colorfix - er også en type sandpapir. Har en overflate som kjennes litt røffere enn La Carte, men ellers like egenskaper. Dette papiret tåler væske. 

Utover dette består mine arbeidsverktøy av knetgummi, kullstift, blyantspisser og ulike colorshapers og tortillions. Disse brukes sjeldent, mine fremste verktøy for å påføre og blande farger er pastellkrittene, pastellblyanter og fingrene mine. 






2 comments:

Anonymous said...

We have the same taste in Pastels Merethe! Best wishes Deirdre

Merethe Torbergsen said...

Hi Deirdre! Lovely to hear from you! :)
We deserve only the best, don't we... ;)