Wednesday, August 05, 2015

Still life demo #2

Det går ganske raskt unna, her er jeg klar med del 2 - og sikkert del 3 av demoen. Forrige del ble avsluttet med skisse klargjort for pastellpapir. Det kan hende det blir en del teknisk prat i dette innlegget, med fokus på materialene jeg bruker. For oss som maler med soft pastell er det aldri kjedelig, men det kan kanskje være det for andre... ;-) Materialene er viktig, både for uttrykket en er ute etter og i forhold til kvalitet og varighet. Det finnes utrolig mange forskjellige produkter, også for pastell. Det er ikke slik at du trenger å bruke papir spesiallaget for pastell. En kan også bruke vanlig tegnepapir, papir beregnet for akvarell, en skisseblokk, om så kopipapir. Det finnes også mange forskjellige typer pastellkritt - harde, myke, billige og dyre. For en nybegynner er det helt greit å velge produkter i studentkvalitet og billig papir. Disse er imidlertid ikke egnet for profesjonelle arbeider, de holder ikke god nok kvalitet. Dette går først og fremst utover lysfasthet, der maleriene/tegningene vil falme raskt.

Jeg maler på Sennelier La Carte, et spesiallaget papir for pastell. Jeg bruker også andre papir, Pastelmat, Wallis, Colorfix, velour, men ingen har så langt kommet opp mot La Carte. I pastellsamlingen min (det blir en samling når man blir bitt av basillen...) har jeg et utvalg av ulike merker, i forskjellige kvaliteter. I tillegg bruker jeg pastellblyanter. For spesielt interesserte - mine favoritter er Girault, Terry Ludwig, Unison, og Faber Castell. Jeg har et ganske stort utvalg etterhvert, også av andre merker, men dette er de jeg foretrekker. Av blyanter bruker jeg Faber Castell, Derwent og Carbothello. Det er stort sett det som skal til, i tillegg til knetgummi og kanskje et viskelær. Jeg har en del verktøy, tortillions og colorshapers, men det er sjelden jeg bruker disse lengre. Fingrene holder i massevis som verktøy! Mer om det senere...men - jeg bruker alltid profesjonelle materialer, som er testet for lysfasthet. Pasteller i god kvalitet beholder sine særskilte rene og klare farger i århundrer når materialene er gode. Vil du vite mer om materialer så finner du informasjon på egen side her i bloggen Om pastell


Tilbake til selve demoen.....her er skissen overført til pastellpapiret. Jeg bruker kullstift til dette, og fikserer det slik at tegningen ikke forsvinner så lett når jeg begynner å male. Kullstiften er så myk at den ikke lager merker i papiret, og fungerer helt utmerket sammen med pastell. 

Ok, det er grunnarbeidet - klar til å begynne å male! Det er i for seg en annen stor diskusjon som går i kunstkretser - er det tegning eller maleri? Det er muligens fortsatt uavklart, idet tegning for mange er en del av teknikken. Pastell kan brukes på forskjellige måter, du kan tegne som du gjør med en blyant, eller du kan bryte krittene i biter og bruke den brede siden for å male. Uansett blander en farger som en gjør med våte medium (olje, akryl, akvarell), der fargene blandes direkte på papiret. Pastellkrittene og fingrene fungerer som pensel. For min del er nok tegning en utpreget del av teknikken min, jeg føler selv at jeg tegner. Samtidig blander jeg fargene og bruker større strøk med krittene - så om det da er maling eller tegning kan sikkert diskuteres. Men nettopp det at vi blander farger, og former motivet med krittene gjør det til et maleri. Har jeg skjønt. Jeg er ikke så fryktelig opptatt av akkurat det heller....


Sånn ser det ut der jeg jobber...jeg liker meg best ved tegnebordet mitt når jeg maler stilleben. Når jeg maler landskap bruker jeg staffeli, da er det greit å ha mulighet til å kunne bevege seg og se maleriet fra avstand. For realistiske stilleben med små detaljer fungerer tegnebord best. Jeg har investert i en staffeli-lampe med dagslyspære for å få best mulig lys, og har pastellene plassert ved siden av meg. 
Alt klart for å gå i gang med den morsomme delen - og den kommer i neste innlegg! Sees da :)

No comments: