Wednesday, February 20, 2019

Informasjon om priser - og en kort demo

Jeg har fått så mye positiv tilbakemelding på forrige innlegg - tusen takk til alle som har kommet med oppmuntrende ord! Jeg setter virkelig pris på det, det gir meg tro på at dette er mulig å skape seg et levebrød av.

Driver for tiden på å bygger opp portfolio, og bruker det samtidig som en god mulighet til å prøve ut nye teknikker. Jeg omfavner med hele mitt hjerte alle de mulighetene som ligger der ute, heldigvis går det aldri tomt! :) Jobber med et innlegg som går mer på den tekniske siden, det kommer snart!
Jeg har lagt til en ny side med oversikt over priser for bestilling av portrett, og i den forbindelse viser jeg her noen bilder fra maleprosessen. Det ligger mye arbeid bak, og det er tidkrevende. Sånn sett er det kjempevanskelig å sette en pris på arbeidet, det holder liksom ikke å beregne en timepris. Men jeg har klart å lande på et nivå jeg synes er greit som introduksjon. Jeg planlegger nå å lage videoer av det jeg holder på med, en fin måte å vise frem prosessen på - jeg "nerder" ganske mye på youtube selv og synes det er gøy å se hvordan andre jobber. Men det kommer litt etterhvert, må sette meg inn i teknikken der...

Her kommer en kort og grei steg-for-steg presentasjon av to nydelig søstre:


De tidlige fasene, fra skisse, til undermaling, til jobbing med hud toner. Ikke alle stegene er like vakre....


Etter en del timers arbeid begynner det å ligne på noe, ingen tvil om at denne fasen er mest motiverende for meg!


Det ferdige portrettet. Dette er malt med tørrpastell på Sennelier La Carte, 30x40 cm. 

Fargene på dette fotoet er ganske nært originalen, men rødfargene er for sterke på min skjerm. 
Det er vanskelig å få et ordentlig foto av maleri - mitt kamera ser ut til å vektlegge rødt og blått så det klarer ikke å gjengi fargene korrekt. Nå på vinteren er det ekstra vanskelig, lyset varierer fra dag til dag, og det er generelt altfor mørkt. Må nok forske litt på bedre forhold for fotografering - men det kommer et stykke ned på listen! I mellomtiden får det klare seg med dette, mens den nye eieren forhåpentligvis kan glede seg over at originalen ser mye bedre ut! Hud tonene er mye jevnere og mykere enn det fotoet klarer å gjengi. 

Det var et kort og greit innlegg, for de som er interessert i de mer tekniske sidene - følg med, det kommer nye innlegg som tar det for seg om kort tid.

For dere som er interessert i å få malt et portrett - her finner dere en egen side med priser og informasjon.

Sees igjen om ikke så lenge!




1 comment:

Anonymous said...

Wow, så flink du er! Finner mye spennende her! Gleder meg til å lese videre, din kreative og flinke kunstner! :) Stå på videre!


Mvh, Anne Lotte (Equistudio.no)